Браво на Регионална библиотека „Пенчо Славейков“ – Варна

Реших да напиша тази статия, защото останах изключително доволен от Регионалната библиотека „Пенчо Славейков“ във Варна. Признавам, не бях влизал там никога (макар това да не е повод за гордост). По обективни причини ми се наложи да отида за да си изготва спрявка. С влизането виждам, че има гардероб, който е задължителен, а до него – гише „Информация“. Оказа се, че на гардероба се оставят всички дрехи и е… БЕЗПЛАТЕН! А за всички „дрънкулки“ като портфейл, GSM и т.н. ми дадоха кошница, която се използва в супермаркетите. По-късно се оказа, че тази кошница ми е изключително полезна. Отидох на информацията, казах на служителката, че искам да стана читател и да ми изготвят справка. Цените бяха: 1 лв. за един ден, 6 лв. за 6 месеца и 10 лв. за цяла година. Избрах си карта за 6 месеца, и точно след 2 минути вече бях читател на библиотеката с чисто нова читателска карта. Снимка не ми беше нужна, честно казано не помня дори лична карта дали ми искаха. Попитах къде е центъра за справки, оказа се, че е в съседната врата. Отидох там, нямаше никой. Попитаха ме за како точно искам да ми издадат справка, питаха ме за ключови фрази, думи и т.н. След още 5 мин вече бях извън библиотеката, а справката щеше да стане готова след 10 дни и щеше да струва 5 лв. След 8 дена реших да се обадя да попитам дали не ми е готова справката, но не знаех номера. Потърсих в Интернет и още първият резултат беше сайта на библиотеката: http://www.libvar.bg/ Съвсем лесно намерих телефона на центъра за справки, обадих се, оказа се, че справката ми вече е готова. Отидох, взех си справката и отидох в читалнята да ми извядят литературата. Оказа се, че има 45(!!!) източника, от тях поисках да ми донесат 22. Служителите бяха много любезни, дадоха ми да попълня заемни бележки, в които трябваше да въведа, автор, заглавие и сигнатурата (кода) на книгата. Накрая ми натрупаха книгите и отидох да си ги разглеждам. Оказа се, че поради спецификата на изданията, нямаше как да ги взема за вкъщи. Ето тук влезе в действие кошницата – за пренасянето на всичките тези книги. Накрая попитах дали мога да си преснимам – ДА, МОЖЕЛО! Дадоха ми едни малки листчета, които слагах в книгите и указвах от коя до коя страница трябва да ми преснимат. След това оставих книгите, но се оказа, че ако имам да преснимам над 50 страници, трябва да оставя капаро и да доийда да ги взема на другия ден. Нормално, защото ако преди мен бяха 3-ма човека с по 300 страници едва ли щях да стоя да ги чакам 3-4 часа. Цената беше 8 ст. на лист, като на листа се преснима само едностранно, но по 2 страници от книга. Не е ниска цената, но все пак и поносима, а и снимат по 2 страници от книгата все пак (за справка – в почти всички компютърни фирми преснимането е по 10 ст. на страница). Тръгнах си, като за заемането на книгите ми взеха картата, минаха я през сканира6то устройство (каквото има в супермаркетите, за четене на бар кода на стоките), след което минаха и книгите (които също като читателската ми карта имаха бар код), а като си тръгнах – отново ги минаха през скенера и си тръгнах без да пиша нищо повече. На другия ден отидох, взех си пресниманите листи, взех си още 1-2 книги, части от които също преснимах, този път страниците бяха малко и не чаках много. Отидох в читалнята да почакам и виждам, че има всички вестници и списания за свободно четене в читалнята! Вестници и списания, които така или иначе не чета повече от веднъж, и за които на месец бих давал по поне 30-40лв.! След това разгледах малко по-подробно, и видях, че има и МНОГО книги, които са еднакво хубави и скъпи и дори аз едва ли някога бих могъл да ги имам в личната си библиотека! Да не говорим, че имаше и компютръ с достъп до Интернет, които се ползваха БЕЗПЛАТНО от читателите на библиотеката, отделно питах, оказа се, че има и Wireless (безжичен) Интернет. Взех си едно списание, прочетох си го, станаха ми готови пресниманите книги, взех си ги, минаха ми ги през скенера, взех си якето от гардероба и си тръгнах. Доволен… 🙂

Снимки от библиотеката може да видите тук (гарантирам ,че всичко е така, както го виждате на снимките):

http://www.libvar.bg/library/tour/image1.html

2 Responses to Браво на Регионална библиотека „Пенчо Славейков“ – Варна

  1. Графът каза:

    Наистина браво!
    Браво и на Вас за чудесния „пътепис”!

  2. Калин каза:

    У А, ама то имало такова нещо като библиотека, ама то имало бол книги там, че и списания, ама тя дори не била, като от времето на газените лампи, че и скенер за баркодове имала!

    🙂 Иронията не е срещу автора, просто толкова сме назад от света, че ако някой човек от Европа види на какво се възхищаваме, дори няма да се засмее от недоумение преди това… Иначе библиотеката, като за нашите стандарти, наистина си я бива, има и какво още да се желае, хубаво е повече образовани хора да научават за нея и да я посетят.

Вашият коментар